Viestintä ei ole oheistoimintaa

WP_20160518_10_24_34_Pro

”Ei ole niin, että tässä on duuni ja tuossa on kommunikaatio. Kommunikointi on sitä työtä. Viestintä ei ole oheistoimintaa,”  toteaa Pekka Sauri Ilmastokumppaneiden viestijöiden työpajassa 18.5. Alma Mediassa. Apulaiskaupunginjohtaja tietää mistä puhuu. Hänellä on kadehdittava määrä, 47 000 twitter-seuraajaa. ”Ihmiset ihmettelevät, kun en hyväksy heitä facebook-kavereiksi, mutta se on mahdotonta. Facebook-kavereita voi olla vain rajattu määrä, ja se on jo täyttynyt aikaa sitten.” Sauri kertoo.

”Todellisuutta voidaan hallita ainoastaan kommunikoimalla, ei pidättäytymällä kommunikoinnista” Sauri jatkaa. ”Silti vieläkin törmään ajatukseen, että viestintä on oma erillinen, päälle liimattu kokonaisuus. Ihmiset kysyvät, että milloin ehdit tekemään niitä oikeita töitä, kun koko ajan olet somessa,” ihmettelee kaupungin somessa seuratuin johtaja. ”Johtajakin voi olla vahva viestijä, se on osa johtamista,” Sauri lisää.

Ilmastokumppaneiden työpajassa peilattiin Pekka Saurin ajatuksia ja Sanna Forsströmin esitystä Alma Median vastuullisuusviestinnästä verkoston toimintaan. Yhtenä luontevana johtopäätöksenä todettiin, että Ilmastokumppanien toiminnan pitää ulottua vastuullisuusasiantuntijoiden ja johtajien lisäksi myös viestinnän asiantuntijoihin. Viestintä on ehkä helpoin tapa tehdä yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden välillä, mutta myös kilpailijoiden kesken. Viestinnän yhteistyö ei ole pelkkää markkinointia. Se on myös hyvän asian esille nostamista, kuluttajien vastuullisuuden herättelyä, toisilta oppimista ja uusien jäsenten houkuttelemista tekemään ilmastotyötä.

Viestintätyöpajassa ideoitiin paljon yhteisiä tapahtumia, kampanjoita, videoita ja hankkeita. Tästä on hyvä jatkaa syksyllä! Työpajan materiaalit löytyvät www.ilmastokumppanit.fi/julkaisut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *