Itellan blogi: Päästöt alas – mutta mikä keino kannattaa?

Sähköauto

Vähäpäästöisyys voi tuoda kilpailuetua ja lisätä kysyntää.

Hiilidioksidipäästöjä ei saa alas yhtä vipua kääntämällä, vaan tapoja on tusinoittain. Miten valita ne oikeat? 

Priorisoi tavat, jotka tuovat myös kustannussäästöjä. Kuljetuspuolella kustannussäästöjä lyhyellä investoinnin takaisinmaksuajalla tulee energiatehokkuudesta – mm. reittioptimointi, ajotapakoulutus, huollot. Puhtaampi polttoaine tai vaikka sähköautot ovat jo toinen juttu: Tavarankuljetukseen sopivien sähköautojen elinkaarikustannukset ovat edelleen huiman korkeat. Maakaasu ja biokaasu sen sijaan ovat varsin kilpailukykyisiä.

Huomioi vaikutus palvelutasoon. Taloudellinen ajo tai biokaasu-auto eivät vaikuta kuljetusten nopeuteen, mutta siirtyminen lennoista vähäpäästöisempään laivaan tai rekkaan hidastaa toimitusketjua. Voisiko asiakas olla siihen valmis, jos hinta ja päästöhyöty näkyvät myös hänelle?

Tunne asiakkaasi. Vähäpäästöisyys voi tuoda myös kilpailuetua ja lisätä kysyntää. Pörssiyritykset haluavat demonstroida päästövähennyksiä CDP-raporteissaan. Idealistiset pikkufirmat valitsevat partnerinsa niiden ympäristöarvojen perusteella. Julkinen sektori on sitoutunut omiin tiukkoihin päästövähennystavoitteisiinsa.

Maailma voi kuitenkin muuttua. Jos päästöillä alkaa joskus olla oikeasti tuntuva hinta, voivat aiemmin kannattamattomiksi tuomitut keinot ollakin jo kannattavia. Yksi tapa kannustaa itseään päästövähennyksiin ja varautua energian hintojen nousuun on osallistua vapaaehtoiseen päästökauppaan. Itellassa hiilineutraalit postipalvelut ovat kiihdyttäneet oman toiminnan päästövähennyksiä. Kuudessa vuodessa päästöt (liikevaihtoon suhteutettuna) ovat vähentyneet 20%, ja esimerkiksi kiinteistöjen energiatehokkuus on säästänyt 2 miljoonaa euroa. Päästövähennykset tosiaan kannattavat!

Hanna Kaustia, Itella