Vancouverin Greenest City – brändi kymmenien miljardien arvoinen

Kumppanuuksia luomassa

Kumppanuuksia luomassa

Bryan Buggey, (Director, Strategic Initiatives & Sector Development), Vancouverin kaupungin elinkeino-osastolta vieraili Helsingissä juuri ennen Pariisin ilmastokokousta. Ilmastokumppaneiden vuosiseminaarissa Bryan kertoi Vancouverin tiestä kohti ”the Greenest City in the world by 2020”.

Vancouverilla on kolme pääteemaa, Zero waste, Zero carbon ja Healthy ecosystems, jotka sisältävät 16 tarkempaa mitattavaa tavoitetta. Teemojen toteuttamiseen on osallistunut yli 50 000 asukasta , joista yli 10 000 on mukana hankkeissa, joita kaupunki avustaa. Greenest city – brändin hinnaksi on arvioitu 31,5 miljardia dollaria. Yritysten ja poliitikkojen sitoutuminen vihreisiin arvoihin perustuu paljolti arvokkaan brändin ylläpitämiseen.

Bryan Buggey lupasi tuoda oman ”Green” tiiminsä ensi vuonna tutustumaan Helsinkiin, vaikka alun perin Bryanin oli tarkoitus vierailla ainoastaan Cleantech-brändistään tunnetussa Kööpenhaminassa, sekä Tukholmassa. Buggey yllättyi Helsingin hyvästä ilmastotyöstä, jolla päästöt oli saatu samalle tasolle kuin Vancouverissa. Metropolialueen elinkeinoelämän ja kaupungin tahtotila olla Smart&Clean referenssialue vuoteen 2020 mennessä vakuutti Bryanin siitä, että Helsingistä kuullaan vielä tulevaisuudessakin.